Saturday 4 March 2017

Implikasi Kesediaan Belajar Forex

1.0 TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME 1.1 DEFINISI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME Apakah yang dimaksudkan dengan pembelajaran konstruktivisme Istbia konstruktivisme ini merujuk kepada Idee bahawa pelajar Membran pengetahuan untuk diri mereka sendiri. Setiap pelajar secara Individu (nicht sosial) Membran-Membran-Membran-Membran-Membran-Membran. Konstruktivisme juga berasaskan pandangan bahawa proses pembelajaran adalah aktive dänisch. Ia berkembang sedikit demi sedikit sepanjang hayat seorang einzeln. Dalam erti kata lain, apa yang dilalui dalam kehidupan seorang einzelnes merupakan himpunan kesemua pengalaman yang dialami oleh manusia. Seseorang einzeln akan Membrana atau konstruk ilmu pengetahuan dengan usaha sendeniri dan bukan menguasainya daripada orang lain semasa proses ini. Rajah 1.1.1. Murid Membranen Pengetahuan Sendiri Pembinaan ilmu adalah satu proses semulajadi. Menurut penyokong konstruktivis, apabila manusia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diketahui, mereka ingin memahaminya. Naluri mereka akan mengaitkan maklumat baru dengan pengetahuan yang sedia ada supaya ia menjadi satu informasi yang bermakna (Jonassen, 1996Jones et al, 1993). Jean Piaget, Jérôme Bruner, Lev Vygotsky, John Dewey, Seymour, Papst adalah, antara, tokoh-tokoh, mazhab, konstruktivisme, terdiri, daripada, ahli-ahli, psikologi, dan, pakar, pendidikan. Menurut teori konstuktivisme, pengetahuan adalah Erzeuger minda yang dibina (konstruk) dengan pengalaman dan Eingang baru yang diterima melalui deria-deria sebagai hasil persepsi. Murid-murid akan Membranen makna bagi setiap Fenomena di sekelilingnya melalui refleksi. Mereka akan menjana peraturan dan panduan geistigen sendiri agar memahami dunia sekeliling seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu, pembelajaran mereka, dipengaruhi, oleh, cara, sesuatu, topik, dipersembahkan, oleh, guru-guru, dan, kualiti, pengalaman, yang, ada, pada, murid-murid. 1.2 PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME Terdapat beberapa prinsip pemikiran konstruktivis yang kita mesti ingat apabila kita mempertimbangkan peranan kita sebagai pendidik. Kesemua Idee berikut adalah berdasarkan pada kepercayaan bahawa pembelajaran terdiri seseorang einzelnes itu sendiri membina makna dan kemudiannya bagaimana mereka mempengaruhi pengetahuan sedia ada masing-masing. Rajah 1.2.1. Kanak-kanak menggunakan deria sentuhan Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktiver di mana pelajar menggunakan eingang deria dan membina makna daripadanya. Rumusan Yang Lebih tradisional Idee ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar. Kedua, manusia belajar cara belajar kerana mereka belajar, dimana pembelajaran terdiri membran makna dan membina sistem makna. Sebastian, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Jamaika, Siam, Setiap makna kita Membranen Membrane Kita Lebih Berupaya Untuk Mitgliedschaft Makna Bagi Sensasi Lain Yang Boleh Dimuatkan Dalam Korak Yang Sama. Rajah 1.2.2. Aktiviti praktische Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara praktische sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktive-aktiviti yang melibatkan maha serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif). Seterusnya, pembelajaran melibatkan bahasa, bahasa yang kita gunakan mempengaruhi pembelajaran. Pada peringkat empirik, penyelidik telah mendapati bahawa einzelnes bercakap kepada diri mereka semasa belajar. Pada peringkat yang lebih umum, Vigotsky menegaska bahawa bahasa dan pembelajaran adalah berkait saling berkaitan. Perkara ini jelas ditekankan dalam merujuk kepada keperluan untuk menghormati bahasa ibunda. Bahasa ibunda haruslah sebagai bahasa pengantar utama bagi memudahkan proses pembelajaran. Prinsip Yang Kelima Pula Menyatakan Pembelajaran Adalah Aktiviti Sosial, Dimana Pembelajaran Kita Berkaitrapat Hubungan Kita Dengan Manusia Yang Lain, Guru-Guru, Rakrakan, Keluarga Serta Kenali Kasual. Kita lebih cenderung untuk berjaya dalam usaha kami untuk mendidik jika kita mengiktiraf prinsip ini dan bukannya Kuba untuk mengelakkan ia. Kebanyakan pendidikan tradisional, seperti yang ditegaskan Dewey, lebih terarah kepada mengasingkan pelajar sema daripada interaksi sosial, dan ke arah melihat pendidikan sebagai satu-satu hubungan antara pelajar dan bahan objektif yang perlu dipelajari. Sebaliknya, pendidikan progresif (untuk terus menggunakan formulasi Dewey) mengiktiraf aspek sosial pembelajaran als menggunakan perbualan, interaksi dengan orang lain, dans aplikasi pengetahuan sebagai aspek penting pembelajaran. Pembelajaran juga adalah kontekstual, bermaksud kita belajar dalam hubungan apa lagi yang kita tahu, apa yang kita perkaya, prasangka kita dan kebimbangan kita. Ia menjadi jelas bahawa ini sebenarnya adalah akibat dari Idee bahawa pembelajaran adalah aktif dan sosial. Kita tidak boleh mengelakan suatu pembelajaran Dari Kehidupan Harian. Selen itu, pengetahuan juga diperlukan untuk seseorang itu belajar. Adalah sesuatu yang tidak mungkin untuk sesorang itu mengasimilasikan pengetahuan baru tanpa mempunyai beberapa struktur yang dikembangkan dari pengetahuan sebelumnya untuk dibina. Lebih Banyak Kita Tahu, Lebih Banyak Kita Boleh Belajar. Oleh es, sebarang usaha untuk mengajar mesti dihubungkan dengan keadaan pelajar, mesti diwujudkan laluan ke arah subjek bagi pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada. Prinsip Yang Kelapan Pula Adalah Mempelajari Sesuatu Perkara Memerlukan Masa, Pembelajaran Bukanlah Terbina Secara Serta-Merta. Untuk pembelajaran yang signifikan, kita perlu melewati semula idee, kuba untuk bermain dengan idee idee idee idee idee ideen. Ini tidak boleh berlaku dalam 5-10 minit. Jika und ein memikirkan tentang apa yang und ein telah belajar und ein akan menyedari bahawa ia adalah hasil dari sesuatu pengulangan pendedahan dan pemikiran. Prinsip yang terakhir pula menegaskan bahawa motivasi adalah satu komponen penting dalam pembelajaran. Bukan sahaja Membrane pembelajaran, motivasi juga adalah penting untuk pembelajaran. Idea motivasi ini diilhamkan untuk merangkumi pemahaman cara di mana pengetahuan yang boleh digunakan. Melainkan kita tahu sebab mengapa, kita tidak boleh sangat terlibat dalam menggunakan pengetahuan yang boleh diterapkan dalam diri kita. Walaupun dengan pengajaran paling teruk dan langsung. 1.3 CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME Ciri paling pembelajaran konstruktivisme ialah murid-murid bertanggungjawab ke atas pembelajarannya. Guru-guru mesti sedar tentang korpus mental pelajar yang membantu mereka mengerti dunien dan membuat andaian-andaian untuk menyokong pemikiran mereka. Dalam teori konstruktivisme, pembelajaran bukan merupakan satu proses penghafalan maklumat man man jawapan betul diberikann oleh guru-guru. Justeru itu, pembelajaran mesti bermula dengan isu-isu yang berkait rapat dengan minat dan naluri ingin tahu murid-murid. Pemahaman sesuatu Thema pembelajaran harus dibuat secara menyeluruh dan sebagai kaitan di antara bahagia-bahagian yang kecil. Jusyeru itu, pembelajaran berpusatkan kepada penguasaan konsep - konsep asas. Guru-guru juga harus mendorong proses pembelajaran murid-murid dengan mengemukakan soalan-soalan terbuka yang sering mengadakan perbincangan kumpulan di kalangan murid-murid. Teori konstruktivis tidak menggalakkan pernilaian sumatif yang berpusat sebaliknya, penilaian harus formatieren als berterusan dan dijalankan serentak dengan proses pembinaan dan penguasaan ilmu. Oleh yang demikian, penggubal kukirikulum konstraktivis perlu menggalakkan pembinaan kurikulum yang dinamik als berubah-berubah berdasarkan pengetahuan sedia ada einzelnes serta penyelesaian masalah secara praktikal. 1.4 PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME MENURUT TOKOH-TOKOH UTAMA Jean Piaget menyatakan pembentukan struktur mentales melalui skema, asimilasi dan akomodasi. Konsep dasar organisasi dan adaptasi proses intelek mengikut ke Piaget, iaitu: Skema Yang Dilihat Dilihat Sebagai Sekumpulan Konsep, Asimilasi Pula Merupakan Peristiwa Padanan Maklumat Baru Dengan Maklumat Lama Yang telah berlaku terhadap sesorang dan sementara itu akomodasi adalah sesuatu yang berlaku apabila maklumat baru als maklumat lama Kembali tidak sepadan kemudian dibandingkan dan diselaraskan dengan maklumat lama. Keseimbangan akan dicapai apabila pelajar mengiktiraf maklumat baru. Menurut Jerome Bruner, pembelajaran melalui penemuan pembentukan konsep. Pembelajaran secaraa penemuan adalah berasaskan penyelidikan, teori pembelajaran konstruktivis yang berlaku dalam menyelesaikan masalah situasi di manna pelajar menggunakan pengalaman yang sedia dan peinlichter sedia ada untuk mengetahui fakta dan hubungan dan kebenaran baru yang perlu dipelajari. Rajah 1.4.1. Kanak-kanak meneroka Pelajar berinteraksi dengan dunien dengan meneroka als memanipulasi objek, bergelut dengan soalan dan kontroversi, atau melaksanakan eksperimen. Hasilnya, pelajar mungkin lebih cenderung untuk mengingati konsep dan pengetahuan yang ditemui pada mereka sendiri (dalam berbeza dengan modell penghapusan). Modell yang berdasarkan modell pembelajaran penemuan termasuk: penemuan berpandu, pembelajaran berasaskan masalah, pembelajaran berasaskan simulasi, pembelajaran berasaskan kes, pembelajaran sampingan, antara lain. Seterusnya, Lev Vygotsky mengilhamkan bahawa Zon Perkembangan Proksimal berkaitan dengan pendekatan sosio-budaya. Pembinaan pengetahuan dipengaruhi oleh lingkungan sosial di sekitarnya. Pengetahuan, sikap, pemikiran, sistem nilai yang dimilki pelajar akan berkembang melalui proses interaksi. Konsep penting dalam teori Vygosky iaitu Zone der Proximalen Entwicklung (ZPD) dan Gerüstbau. Rajah 1.4.2. Teori Vygotsky. Zon Perkembangan Proksimal ZPD Adalah Jarak Antara Perkembangan Sebenar Dengan Peringkat Perkembangan Yang Berpotensi di Mana Pelajar mampu mengkonstruksikan pengetahuan di bawah bimbingan orang dewasa. Sementara Gerüstbau Merupakan pemberian sejumlah bantuan kepada pelajar pada tahap-tahap awal pembelajaran, kemudian mengurangi bantuan dan Mitgliedskind pelajar kesempatan untuk mengambil alih tanggungjawab yang semakin besar setelah ia dapat melakukannya (Slavin, 1997). Baugerüst merupakan bantuan yang diberikan kepada pelajar untuk belajar dan memecahkan masalah. Bantuan tersebut dapat berupa petunjuk, dorongan, peringatan, menguraikan masalah ke dalam Langkah-Langkah Pemecahan, Mitgliedschafts-Kontin, Dan tindakan-tindakan lain Yang memungkinkan pelajar itu belajar berdikari. Kostrukstivisme sosial Vygosky meyakini bahawa interaksi sosial, unsur budaya, dan aktiviti-aktiviti yang membentuk pembangunan dan pembelajaran individuell. Vygosky menekankan bahawa semua mentaler peringkat tinggi seperti berfikir dan männer menyelesaikan masalah didorongi dengan alat-alat psikologi seperti bahasa, lambang dan simbol. Vygosky dalam penelitiannya membezakan dua makam konsep iaitu konsep spontan als konsep saintifik. Konsep spontan diperolehi dari pengetahuan harian, sedangkan konsep saintifik diperolehi dari pengetahuan als pembelajaran yang diperoleh dari sekolah. Konsep ini saling berhungan antara satu dengan yang lain. Tokoh lain iaitu John Dewey menegaskan bahawa pendidikan progresif adalah pembelajaran melalui pengalaman. Dalam teori beliau, pembelajaran terhasil daripada refleksi mengenai pengalaman seseorang, semasa berusaha untuk membuat sesuatu. Seneorang boleh terus menghidu bau, rasa, dan sebagainya, dan mempunyai reaksi mendalam (contohnya, bahaya), tetapi kita juga berhadapan dengan situasi yang mencabar, hairan, atau keliru. Melalui pertemuan individu dengan dunien dan refleksi kepada pengalaman ini, pemahaman terkini indigene dunien ini berubah supaya perkara baru itu menjadi lebih jelas. Pemahaman kita menjadi lebih luas dans lebih tersusun, Membrane kita untuk mendapatkan makna yang lebih kukuh. Dewey perkaya bahawa manusia mempunyai aliran intelektual, yang berkembang apabila dicabar oleh masalah atau dilema. Peranan pendidikan bukanlah untuk memenuhi sepenuhnya kecenderungan pelajar dan tidak kuba untuk memaksa kanak-kanak mengikuti kurikulum tersedia yang tidak mengambil kira mengenai pelajar. Dewey melihat minda kanak-kanak sebaiai fleksibel, luas, dan tidak terbentuk. Rajah 1.4.3. Pengunaan peralatan sains Persekitaran pembelajaran mewah yang dicadangkan von Dewey harus von menyediakan mencukupi von masa, von bercakap, dan alat. Pelajar dicabar melalui pertanyaan, perbincangan, cadangan, dan galakan daripada ibu bapa, guru, dan rakan-rakan. Alat, seperti mikroskop dan teknik penyelidikan yang digunakan von saintis, atau instrumen muzik von notasi von yang digunakan von komponisten von pemuzik, von boleh membuat pertanyaan von penyiasatan von pelajar di dunia von bahkan lebih von menarik dan berkuasa. Rajah 1.4.4. Penggunaan komputer dalam pengajaran Penggunaan teknologi untuk Membrane dan menghasilkan Idee-Idee baru merupakan Idee dari tokoh bernama Seymour Papert. Pengajaran berasaskan komputer untuk kanak-kanak telah mawawa kepada penggunaan meluas komputer als teknologi maklumat dalam persekitaran konstruktivis. 1.5 IMPLIKASI TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM BILIK DARJAH Prinsip Yang paling penting adalah bahawa guru-guru tidak memberikan pengetahuan kepada murid-murid. Sebaliknya, murid-murid mesti membangunkan ilmu pengetahuan secara sendeniri dalam struktur mental mereka. Ini bermakna, murid-murid, harus, berusaha, sendiri, dalam, aktiviti-aktiviti seperti berikut. Rajah 1.5.1. Membina makna dan berinteraksi Pembinaan ilmu pengetahuan kendiri, iaitu membran makna daripada pengalaman als interaksi sosial serta persekitaran. Secara aktif, murid-murid Membran maklumat berasaskan pengalaman yang sedia ada apa yang telah dipelajari oleh mereka sebelum proses ini adalah penting. Pembinaan maklumat dibuat secara membanding maklumat lama dan baru ia melibatkan pengubahsuaian kefahaman konsep-konsep lama dan baru berasaskan kepercayaan individuell. Rajah 1.5.2. Penyediaan bahan bantu mengajar matematik Seterusnya, Bahan Bantu Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru-Guru Harus menunjukkan Perkaitan Dengan Pengalaman Sedia Ada Mord-Mord. Persembahan pengajaran mesti menarik als pelbagai untuk menarik minat murid-murid agar mereka cepat menguasai ilmu baru. Murid-murid mengambil kesempatan untuk menerapkan Idee-Idee baru berasaskan pemahaman kendiri daripada bahan-bahan bantu pengajaran. Selain itu, murid-murid perlu menggunakan minda mereka secara aktif untuk membandingkan maklumat-maklumat baru dengan pengalaman sedia ada merekas untuk mencapai kefahaman terhadap maklumat baru ini. Akhir sekali, penaakulan dan penggunaan Sie sind nicht angemeldet. Apabila seorang murid menyedari bahawa ilmu atau maklumat yang ada padanya tidak konsistente atau serasi dengan penerangan baru, ia akan bermotivasi untuk membetulkan ketidakseimbangan pada dirinya. Murid tersebut akan berusaha hat eine neue Auszeichnung erhalten. Menanima menerima atmen menolaknya. 1.7 KELEMAHAN TEORI KONSTRUKTIVIS Terdapat beberapa kelemahan teori pembelajaran konstruktivis ini. Kelemahan yang pertama, pelajar mengkonstruksi pengetahuannya sendiri, kemungkinan bahawa hasil pembinaan pelajar tidak sesuai dengan hatil pembinaan sesuai dengan kaedah ilmu pengetahuan sehingga menyebabkan salah faham. Konstruktivisme menerapkan Agar Pelajar Membran Pengetahuannya Sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan setiap pelajar memerlukan Laien Dan Keperluan Yang Berbeza-Beza. Pelajar Pintar Akan Dapat mengikuti Plajaran, Sementara Pelajar Lemah Mungkin Akan Terus Ketinggalan. Situasi dan keadaan setiap sekolah tidak sama, kerana tidak semu sekolah mempunyai kemudahan infrastruktur yang dapat maturanti keaktifan dan kreativiti pelajar. Kelebihan Kepada Sekolah Bandar Berbanding Luar Bandar, Mungkin Wujud Jurang Perbezaan Dari Segi Pencapaian Mord. Walaupun guru hanya menjadi motivasi dan penunjuk hala tuju proses belajar, tetapi guuru juga mempunyai kelakuan yang elegan dan arif sebagai semangat pendorong bagi kanak-kanak sehingga diperlukan pengajaran menerapkan nilai-nilai kemanusiaan. 2,0 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PROSES PEMBELAJARAN Terdapat beberapa faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran. Antara ialah kesediaan belajar, pengamatan persepsi, pembentukan konsep, ingatan dan lupaan dan juga pemindahan pembelajaran. Namun, bahagian ini hanya akan mischangkan mengenai kesediaan belajar sahaja. Rajah 2.1.1.1. Kesediaan belajar. Kesediaan belajar merupakan keadaan status diri individuelles yang sudi menerima maklumat dari persekitaran dengan fikiran terbuka. Murid-murid harus berada dalam keadaan yang tenang dan selamat bagi menjadikan murid bersedia untuk belajar dengan optima. Guru perlu menilai kesediaan murid als meneliti tahap pencapaian ataupun peenerimaan murid terhadap pembelajaran yang sudah dijalankan sebelum memulakan pengajaran von bilik darjah. Ini berfungsi untuk memastikan pengajaran yang akan dimulakan adalah lebih efektif. 2.1.2 JENIS-JENIS KESEDIAAN BELAJAR Terdapat tiga jenis kesediaan belajar, Yang pertama ialah kesediaan kognitif. Kesediaan kognitif melibat keadaan geistigen murid-murid untuk memahami, berfikir dan menaakul sesuatu persekitaran pembelajaran baru. Ini boleh dicapai dengan menggalakkan aktive geistige seperti menyiasat, mengumpul maklumat als menyelesaikan masalah (Rajah 2.1.2.1). Kesediaan belajar yang seterusnya, kesediaan afektif. Hal ini berkaitrapat dengan emosi atau perasaan seseorang bagi menyerlahkan potensi individu tersebut. Jika murid berada dalam keadaan relaks als tidak tegang, penerimaan terhadap pengajaran adalah lebih berkesan. Jika Emosi Mord adalah sebaliknya, murid akan sukar menerima isi pelajaran yang diajar oleh guru. Perkara ini juga boleh dikatkan dengan s ikap, rasa ingin tahu, kerajinan, minat dan nilai kemanusiaan dalam diri murid itu sendiri (Rajah 2.1.2.2). Jenis kesediaan belajar yang terakhir pula adalah kesediaan psikomotor fizikal. Kemahiran manipulasi, pergerakan atau kinestetik motor kasar seperti berlari dan juga motor halus gerakan jari terbabit dalam aspek ini. Kebiasaannya, perkara ini bergantung pada umur dan kematangan einzeln, aktiviti 8211 aktiviti seperti pendidikan jasmani, seni lukis als kraftangan boleh menampakkan lagi perbezaan ini (Rajah 2.1.2.3). Rajah 2.1.2.1. Mengumpul maklumat dan menyelesaikan 2.1.3 FAKTOR-FAKTOR KESEDIENER BELAJAR Kesediaan belajar terhasil dengan mengambilkira beberapa faktor yang mempengaruhi murid-murid. Antara faktor-faktor yang membina kesediaan belajar ialah kematangan, pengalaman, sikap positiv murid, minat dan perbezaan individuell. Kematangan adalah perubahan-perubahan yang berlaku dalam tubuh badan manusia einzelnes secara semulajadi hasil daripada perubahan fizikal dan biologi merupakan faktor kesediaan belajar. Terdapat beberapa kategori kematangan, iaitu fizikal, sosial, intelek dan juga emosi. Kematangan fizikalischen ialah tumbesaran yang berlaku pada einzeln sehingga berumur 21 tahun, contohnya seperti ketinggian dan otot-otot. Kita boleh menilai kematangan fizikal melalui kemahiran seperti manipulasi peralatan sukan, alat muzik, alat geometri dan sebagainya. Kematangan sosial pula merupakan kebolehan murid-murid berinteraksi dan berkerjasama dengan individu-individuell als masyarakat seperti dengan rakan sekelas. Kebolehan zwischenmenschliche ini memudahkan murid berkongsi Idee dan pemikiran secara fasih dan lancar kepada orang di sekelilinginya. Seterusnya, kematangan intelek, iaitu mengenai tahap perkembangan otak untuk menerima sesuatu pembelajaran. Secara Ringkasnya, Pelajar Yang Lemah Perlu Dibimbing Melalui Pemulihan, Manakala Yang Pintar Dikembangkan lagi dengan aktiviti pengayaan. Kematangan emosi pula meliputi kestabilan perasaan murid-murid yang merujuk kepada minat, keinginan dan jugga kepuasan. Ransangan Yang bersesuaian als nilai kasih Sayang perlu diamalkan Guru. Pengalaman-pengalaman yang disusun rapi dalam pembelajaran juga salah satu faktor kesediaan belajar. Hal ini akan mempengaruhi kadar menyerap sesuatu isi pelajaran. Pengalaman lalu akan menimbulkan motivasi tinggi murid-murid untuk menerokai permasalahan yang dihadapi dalam pembelajaran kerana murid ini akan lebih bersedia. Sikap positif murid juga mempengaruhi kesediaan belajar murid-murid. Sikap positiv, semangat, mendadak, untu, belajar, akan, murantu, murid, yang, lemah, untuk, meningkatkan, pencapaian. Minat juga memainkan peranan penting untuk meningkatkan kesediaan belajar. Minat Terhadap Permalink here (line 201) Permalink here (line 171) Perbezaan einzelnes merupakan pengaruh besar dalam kesediaan belajar. Setiap murid adalah unik dan memiliki potensi serta keupayaan yang berbeza dari aspek-aspek kognitif als fizikal, ini-Mitglied kesan perbezaan terhadap kesediaan pembelajaran mereka. 2.1.4 CARA-CARA MENINGKATKAN KESEDIENER BELAJAR Terdapat pelbagai cara boleh dijalankan untuk meningkatkan kesediaan belajar murid-murid. Cara yang paling utama ialah kaedah pengajaran yang melibatkan aktiviti seperti berpasangan dan kumpulan serta pemilihan alat bahan mengajar yang sesuai dengan pembelajaran. Rajah 2.1.4.1: Bahan bantu mengajar matematik Kara kedua, memadankan pembelajaraan dengan keperluan murid, iaitu bahan serta aktiviti yang menyeronokkan als mesimulasikan pemikiran murid harus dilaksanakan. Di samping itu, pemeringkatan isi kandungan pelajaran juga penting untuk melancarkan pembelajaran. Guru harus mengamalkan pengajaran sistematik als efektif dengan menyusun urut pengajaran mengikut tahap kesukaran dari mudah ke kompleks. Pemulihan serta pengayaan boleh dilaksanakan terhadap murid-murid yang lemah als murid-murid yang pintar. Guru boleh menyoal soalan yang mudah kepada murid-murid lemah agar mereka termotivasi, manakala aktiviti yang lebih mencabar diberikan kepada murid-murid. Hal ini menjadikan guru mesti mengasingkan murid-murid cerdik dan kurang cerdik. Akhir sekali ialah pengagihan murid-murid dalam inaktiviti-aktiviti sosial di sekolah. Perkara ini membolehkan murid-murid memilih sendiri rakan-rakan mereka untuk sesuatu aktiviti pembelajaran supaja keselesaan belajar dapat dirasai oleh murid-murid. Contohnya penyelesaischen masalah matematik secara berasangan. Hal ini meingkatkan kesediaan emosi Yang tidak suka bekerja sendirian. Secara keseluruhannya, teori pembelajaran konstruktivisme dans kesediaan belajar yang menjadi salah satu faktor pembelajaran telahpun disoroti. Teori konstruktivis amat menekankan pembelajaran aktif dan dinamik serta murid-murid sendiri akan berusaha sendeniri untuk apa yang meraka ingin belajar berdasarkan refleksi pengetahuan seda ada dengan persekitaran baharu pembelajaran. Guru perlu menyedia, merancang, dan, melaksanakan, pengajaran, yang, boleh, membina, pengetahuan, murid-murid, dengan, pelbagai, alat, bantu, mengajar, untuk, ransang, murid-murid. Manakala, kesediaan, belajar, pula, meliputi, banyak, aspek, dari, segi, latar, belakang, murid, murid, itu, sendiri, dan, selebihan, faktor, luaran, mereka. Pendidikan Yang berjaya mengatasi kesediaan haruslah mempunyai ciri-ciri komprehensif dan Fleksibel Supaya dapat membina keyakinan murid-murid dalam proses pembelajaran. IMPLIKASI teori-teori PEMBELAJARAN TERHADAP PENGAJARAN PEMBELAJARAN (PP) Pengajaran dan Pembelajaran: Dewasa ini, peranan pendidik dalam menyampaikan pengajaran Yang bermakna kepada Anak didiknya sangat dipengaruhi oleh teori pembelajaran yang menjadi as as pegangannya. Seseorang pendidik akan menggunakan kaedah pengajaran yang paling efisyen bagi menjamin berlakunya pembelajaran di kalangan murid-muridnya. Secara umunya, pengajaran ialah penyampaian maklumat dalam, der pendidikan misalnya sekolah rendah setzt, sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi. Manakala pembelajaran pula adalah peruanischen atau pengalaman seorang pembelajar yang diperoleh melalui pendidikan1. Namun, dalam konteks pendidikan, pembelajaran Memba maksud perubahan tingkah laku seseorang akibat ilmu, kemahiran atau amalan yang diperoleh melalui proses pendidikan. Teori pembelajaran boleh dibahagikan kepada lima jenis, iaitu teori pembelajaran pembelajaran behavioris, kognitif, konstruktivisme, sosial dan pendekatan humanis. Setiap jenis teori pembelajaran tersebut mempunyai prinsip dan pemfokusan yang berlainan. Malah, hujah, yang, dikemukakan, juga, banyak, bergantung, pada, persekitaran, dimana, pelopor, teori, tersebut, membesar, mendapatkan, pendidikan, dan, budaya, masyarakat, setempat. Wie geht es dir so? Wie geht es dir? Wie geht es dir? Wie geht es weiter? Wie geht es weiter?.................................... Jika kita mengkaji dan memahami teori-teori tersebut, sangat jelas dan nyata, idee yang dikemukakan bergantung pada jangka masa teori tersebut diilhamkan. Teori Verhalten: Setiap teori pembelajaran yang dikemukakan Mitglied implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran secara tersendiri. Berdasarkan teori pembelajaran Verhaltensweisen yang dipelopori oleh John Broadus Watson, Ivan Petrowitsch Pawlow, Edward Thorndike dan Burrhus Frederic Skinner. Dalam teori mereka, mereka memberi bebrapa fokus dalam pengukuhan, pengukuhan berjadual, Gestaltung, penghapusan dan modifikasi tingkahlaku. Pelaziman Klasik: Menurut teori pelaziman klasik, Kara pembelajaran yang sesuai ialah menggunakan ransangan Tak terlazim dikaitkan dengan ransangan terlazim. Hal ini dibuktikan oleh Pavlov dan Watson melalui kajian yang mereka jalankan iaitu Eksperimen Wenig Albert als eksperimen ke atas anjing. Eksperimen-eksperimen tersebut secara ringkasnya menekankan bahawa, peneguhan atau keselesaan kepada antworten pada awalnya. Kemudian, setelah antworten Terbiasa dengan keadaan tersebut, penghapusan akan dijalankan. Melalui teori yang dikemukakan oleh kedua - dua tokoh tersebut, dapatlah digunakan von para pendidik von dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara implikasi teori tersebut dalam PampP ialah gerak balas Positiv (perhatian als penglibatan murid-murid dalam PampP) dapat dipupuk melalui pelaziman klasik. Selain daripada itu juga, ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia.................................... Ich glaube nicht, dass es so ist, wie ich es mir vorgestellt habe. Kemudian, tunjukkan kad perkataan bola disertakan dengan sebiji bola untuk mendapat gerak balas murid tersebut. Aktivit tersebut diulang beberapa kali sehinggalah murid mampu menyebut perkataan buku apabila ditunjukkan kad perkataan kepadanya. Malah, guru perlu, der murid-murid menggunakan kemahiran generalisasi dengan tepat, dengan memberikan pelbagai contoh yang berkaitan. Selain daripada itu juga, guru perlu memberikan latihan yang cukup untuk mengukuhkan ransangan terlazim dengan gerak balas terlazim. Contonhnya, Mitglied, männlich, männlich, männlich, männlich, männlich, Serenusnya, gunakan peneguhan sekunder untuk mengekalkan gerak balas terlazim yang menunjukkan fenomena proses penghapusan iaitu gunakan ransangan baru bagi memotivasikan murid semasa aktiviti pembelajaran. Sebastian contob, jika sebelum ini guru Mitglied, gula gula, pada suatu hari guru Mitglied, Mitglied pensel sebagai peneguhan. Malah, Guru perlu Membrane Murid Memulihkan Ingatan Dengan Mitgliedschaft masa Rehat Yang Cukup Sehingga Segala Gangguan Pembelajaran Yang Sedia Ada dihilangkan. Pelaziman Operan Manakala, teori pelaziman, operan, yang, dipelopori, oleh Skinner, lebih, menekankan, kepada, peneguhan, diberikan, selepas, antworten, berjaya, dalam, sesuatu, usaha, atla, berlakunya, peningkatan, positif. Melalui kajian yang dijalankan beliau terhadap tikus, dapatlah disimpulkan bahawa tingkahlaku yang disertai dengan pengukuhan akan meningkatkan kebarangkalischen berlakunya tingkahlaku yang sama pada masa akan datang. Manakala peneguhan negatif yang diberi akan Membrane kesan tidak menyeronokkan dan responden akan mengulangi tingkah laku operan yang diingini. Antara implikasi teori tersebut dalam PampP ialah, sesuatu kemahiran atau teknik yang baru dipelajari hendaklah diberikan peneguhan secara berterusan dan diikuti dengan sarah berkala supaya kemahiran atau teknik es ist dapat dikukuh dan dikekalkan. Selain daripada esu, prinsip penghapusan melalui proses pelaziman operan adalah sesuai digunakan untuk memodifikasikan tingkah laku pelajar yang tidak diigini, misalnya menghentikan peneguhan yang diberikanische dahulu, sama ada peneguhan positiv atau negatif. Peneguhan negatif sesuai digunakan untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini. Malah, guru juga perlu membrane pelajar menguasai konsep diskriminasi melalui proses pelaziman operan supaya mereka memperoleh ilmu dan kemahiran dengan tepat. Hukum Kesan: Teori yang dikemukakan von Edward Thorndike ini terdapat pertindahan untuk dikelaskan. Dalam sesetengah sumber, ia ia ia ategor ategor ategor ia ia....................................... Thorndike menjalankan kajian ke atas kucing yang sedang lapar dibiarkan di dalam sangkar yang mempunyai penyendale untuk membrana pintu sangkar tersebut dan kucing tersebut boleh mendapatkan makanan yang berada di luarnya. Dalam teorinya, terdapat tiga jenis hukum iaitu hukum kesediaan, latihan dan kesan. Implikasi teori Thorndike dalam Keine Vorschau verfügbar - Zu diesem Forum ist ein Fehler aufgetreten. Pada masa yang sama, guru perlu memainkan peranan dalam menggunakan motivasi yang sesuai. Selain daripada esu, ia mampu mengukuhkan pertalian antara ransangan als Gerak balas pelajar dengan memperbanyakkan aktiviti latihan, ulangkaji, aplikasi serta pengukuhan dalam keadaan yang menyeronokkan. Guru juga perlu memberikan ganjaran atau peneguhan untuk antwort atau gerak balas yang betul daripada pelajar. Antara Peneguhan Yang Boleh Digunakan ialah peneguhan sozialen dan Material. Malah, teori ini juga menekankan pemberian peluang kepada pelajar untuk menikmati kejayaan dalam pembelajaran mereka. Teori Kognitif: Jean Piaget merupakan Persönlichkeit bertanggungjawab yang telah mempelopori teori ini. Menorut beliau, perkembangan kognitif kanak-kanak adalah berbeza dan berubah melalui krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg krieg . Teori ini juga menekankanische lima konsep asas iaitu skema, adaptasi, keseimbangan, asimilasi dan akomodasi. Teori Kognitif ini Mitgliedschaft beberapa implikasi dalam proses PampP. Menurut teori tersebut, isi kandungan hendaklah disusun mengikut perkembangan kognitif kanak-kanak dan yang paling relevan adalah daripada konkrit kepada abstrak, dekat kepada jauh, pengalaman sedia ada kepada pengetahuan baru dan daripada kasar kepada halus. Contohnya, untuk mengajarkan tentang buah-buahan tempatan, mulakan dengan memberi contoh yang diketahui oleh murid - murid terlebih dahulu. Selain daripada itu, guru seharusnya berperanan sebagai fasilitator dalam proses PampP yang bertugas sebagai penyusun maklumat yang hendak disampaikan bagi memudahkan murid mengaitkan pelajaran baru dengan pelajaran lepas. Seterusnya, guru harus sedar bahawa ada murid yang berada dalam mod pembelajaran yang berbeza dan guru perlu bijak memainkan peranan dalam menguasai proses PampP. sebagai contoh, jika terdapat murid yang tidak dapat menumpukan perhatian dalam proses pembelajaran yang berlangsung, guru perlu memikirkan cara yang efisyen bagi menarik minat mereka. Teori Konstruktivisme : Teori ini berlandaskan bahawa ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda, tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar. Antara tokoh yang bertanggungjawab memperkanalkan teori ini adalah L. Vigotsky dan Jean Piaget. Melalui hujah - hujah yang dikemukakan, dapatlah disimpulkan bahawa, implikasi teori ini dalam PampP ialah peranan guru merupakan pembimbing, pemudahcara serta perancang dan pelajar memainkan peranan utama dalam aktiviti pembelajaran. Malah, pengalaman dan kesediaan pelajar adalah faktor penting yang mempengaruhi proses pembentukan ilmu baru. Ini bererti tahap isi pelajaran hendaklah sesuai dengan kebolehan pelajar. Contohnya, jika pelajar tidak mampu menguasai sesuatu topik, guru perlu mengubah pendekatan yang lebih mudah difahami oleh murid tersebut. Selain daripada itu juga, penilaian tradisi tidak sesuai lagi digunakan dan bentuk serta alat penilaian terhadap tahap pembentukan ilmu hendaklah dibentuk oleh guru dan murid bersama - sama. Hal ini bermaksud, penilaian seperti peperiksaan dan ujian bukanlah peratusan atau kemahiran sebenar murid - murid. Guru seharusnya menyediakan penilaian lain secara berterusan bagi menentukan tahap sebenar anak didiknya. IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN KE ATAS PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PampP) KEPADA KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS Teori pembelajaran yang diperkenalkan bukan sahaja memberi implikasi dalam PampP kanak-kanak normal, namun ia turut mencakupi kanak - kanak berkeperluan khas. Kanak-kanak berkeperluan khas ialah kanak-kanak yang mengalalami masalah penglihatan, pendengaran dan masalah pembelajaran2. Bagi guru-guru yang sudah lama berkecimpung dalam dunia khas, semestinya mereka telah memahami dan begitu arif tentang pengubahsuaian kurikulum berdasarkan kognitif dan tahap keabnormalan murid - murid. Malah, jika diteliti dan dihayati, pengajaran terhadap kanak-kanak khas juga banyak mengaplikasikan teori-teori pembelajaran yang diutarakan. Teori Behavioris: Dalam mengajar kanak - kanak berkeperluan khas, pengaplikasian teori ini amat tepat dengan situasinya. Jika kita melihat kepada masalah kanak-kanak khas yang kebanyakkannya tidak tahu membaca, pendekatan teori ini mampu meningkatkan sedikit ransangan mereka agar terus berminat dalam mengikuti pembelajaran. Berdasarkan teori tersebut juga, guru-guru boleh menggunakan peneguhan positif atau negatif bagi meransang murid-murid berusaha untuk meningkatkan kemahiran membaca. Seelok-eloknya, guru perlu memberi ganjaran atau hadiah kepada murid-murid yang menguasai kemahiran tersebut. Sebagai contoh, seorang guru memberikan coklat kepada muridnya yang mampu membaca huruf 8216a8217 hingga 8216h8217 dengan betul. Kaedah ini akan memberikan motivasi kepada kanak-kanak lain untuk mencuba dan kanak-kanak yang memperoleh peneguhan tersebut untuk terus menguasai huruf seterusnya. Malah, berdasarkan hukum pembelajaran yang terdapat dalam teori tersebut, seseorang guru perlulah membuat persiapan sebelum mengajar. Sediakan BBM yang menarik, ransangan yang sesuai dan teknik pendekatan yang praktikal. Selain daripada itu juga, guru perlu memastikan tahap kesediaan murid. Bagi mengetahui tahap murid-murid, gunakan waktu set induksi untuk berinteraksi dan bertanyakan hal-hal umum kepada murid - murid. Contohnya, guru bertanyakan apakah yang dilakukan oleh anak muridnya yang mengalami masalah hiperaktif. Guru perlu memberikan respon yang spesifik dan kerap. Hal ini kerana murid-murid khas sentiasa memerlukan perhatian dan respon agar mereka dapat meningkatkan tahap kelakuan kearah yang lebih positif. Respon guru dan teguran yang positif serta spesifik agar kanak-kanak yang mengalami masalah tingkah laku dapat mengetahui masalah mereka yang lari dari norma asal. Contohnya, kanak-kanak 8216down sindrom8217 yang bermasalah akolalia iaitu mengulang-ulang perkataan dengan kerap, guru perlu menegur secara terus terang bahawa perlakuannya adalah diluar norma manusia normal. Respon guru tersebut, mampu mengurangkan keadaanya kepada yang lebih baik. Selain daripada itu juga, guru perlu menggiatkan penghapusan tingkah laku yang tidak diingini. Gunakan kaedah 8216time-out8217, 8216kontrak8217, 8216pengasingan8217, dan sebagainya dalam mengawal dan mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Namun begitu, kaedah atau hukuman tersebut perlulah sesuai dengan masalah tingkah laku kanak-kanak tersebut. Jika kanak-kanak yang mengalami masalah down sindrom, kaedah 8216time out8217 merupakan antara kaedah yang boleh digunakan. Teori Kognitif: Menurut teori kognitif, guru perlu menyediakan BBM yang berbentuk besar, maujud ataupun benda yang senang dilihat dan disentuh. Adalah lebih baik sekiranya bahan pengajaran tersebut berdasarkan pengetahuan sedia ada murid - murid dan sesuatu yang hampir dengan kanak-kanak tersebut. Manakala dalam mendidik kanak-kanak khas, guru perlu mempelbagaikan BBM kerana tahap kognitif mereka terhad. Contohnya, guru ingin mengajarkan tentang buah-buahan, guru membawa dan menunjukkan buah-buahan sebenar serta menyuruh murid menyentuh, melihat, mencium bau dan merasa buah tersebut. Pendekatan tersebut akan menjadikan murid lebih mudah mengingat apa yang dipelajari pada hari itu. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah daya tumpuan yang singkat, guru perlu lebih peka dalam penyediaan rancangan pengajaran. Jika murid-murid sudah menguasai konsep terdahulu, guru tersebut perlulah meningkatkan tahap pembelajaran kepada sifat egosentrik. Kanak-kanak khas juga sebenarnya mempunyai keupayaan jika diberi pendedahan secara sistematik dan terapi yang berterusan. Sebagai contoh, jika murid sudah mampu menguasai operasi tambah dan tolak dalam subjek matematik, guru perlu mempertingkatkan pengajaran kepada operasi darab dan bahagi yang lebih mencabar. Pada masa tersebut, pemikiran mereka akan terus berkembang. Selain daripada itu juga, kanak-kanak khas perlu diajar mengikut subjek yang telah disusun dan diperingkatkan. Pemeringkatan tersebut perlulah dari yang senang kepada susah kerana mereka sangat bermasalah dalam reseptif dan menyusun maklumat yang diterima. Apatah lagi untuk menyimpan ingatan tersebut dalam stor jangka masa panjang. Contohnya dalam mengajar operasi tambah dalam matematik, guru perlu memulakan dengan nombor yang kecil. Setelah murid-murid mampu menguasainya, barulah guru memberikan soalan yang membabitkan nombor lebih besar. Malah, guru perlu mengubahsuai kaedah dan pendekatan PampP untuk disesuaikan dengan keadaan murid-murid khas tersebut. Contohnya, jika seorang guru ingin mengajarkan murid-murid yang dikategorikan sebagai autisme, kaedah pengajaran tersebut perlulah menekankan komunikasi dan interaksi terutamanya yang melibatkan 8216eye contact8217. Perbanyakkan interaksi dua hala dan soalan yang mampu dijawab serta menarik minatnya untuk terus meningkatkan tahap komunikasi. Kaedah PampP yang digunakan perlulah ringkas dan berkesan kerana kanak-kanak khas tidak mampu menerima laras bahasa yang tinggi. Teori Konstruktivisme: Implikasi teori konstruktivisme dalam proses PampP kanak-kanak berkeperluan khas pula ialah guru perlu membina suasana PampP yang mampu membina pengetahuan murid-murid. Pastikan suasana yang dibina tidak merencatkan pengetahuan mereka. Contohnya, seorang kanak-kanak yang mengalami 8216mental retardation8217 tahap ringan dan boleh dididik dibiarkan dalam kelas yang menempatkan kanak-kanak 8216mental retardation8217 sederhana akan memberi kesan negatif terhadap perkembangannya. Sepatutnya, kanak-kanak tersebut perlu ditempatkan di kelas yang mampu meningkatkan daya pemikirannya. Selain daripada itu juga, guru perlu merancang dan melaksanakan strategi-strategi pengajaran seperti soalan terbuka dan dialog bersama murid - murid. Kaedah ini akan membantu peningkatan tahap komunikasi. Komunikasi merupakan item terpenting dalam membina kemahiran menganalisis, mentafsir dan meramal maklumat. Contohnya, semasa set induksi sesi PampP guru bertanyakan khabar dan mengenai hobi seorang kanak-kanak autisme sebelum memulakan pembelajaran bertemakan hobi pada hari tersebut. Selain daripada itu juga, guru boleh menggunakan kaedah dialog bersama rakan sekelas untuk membantu kanak-kanak khas meningkatkan tahap interpersonal. Perancangan guru yang sistematik dan fleksibel boleh digunakan oleh guru tersebut dalam menagani pelbagai karenah murid. Implikasi seterusnya adalah guru menggunakan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sebagai untuk menganalisis perkembangan dan kemajuan murid dari semasa ke semasa. Seperti yang diketahui umum, kanak-kanak khas tidak mengambil peperiksaan umum kecuali mereka yang mengikuti kelas inklusif dengan kelas normal. RPI yang digunakan merupakan kolaborasi pelbagai disiplin. Jadi, perkembangan dan kemajuan yang dianalisis merupakan peningkatan dari pelbagai aspek. Contohnya, jika seorang murid yang mengalami masalah tingkah laku, perubahannya diperhatikan oleh semua pihak yang terlibat dan terapi diberikan dari pelbagai aspek. Keadaan dan perkembangannya dicatat dari semasa ke semasa. Apa yang menjadi fokus keutamaan adalah proses perubahannya, bukanlah hasil terakhir. Hal ini kerana setiap individu mempunyai kebolehan dan kelemahan yang pelbagai.


No comments:

Post a Comment